2009. április 19., vasárnap

Pszinapszis XIII.

Ma délután részt vettem a Pszinapszis nevű budapesti rendezvényen. Főleg pszichológusok és pszichológus hallgatók számára tartott három napos előadássorozat, műhelymunka, könyvvásár, dedikáció és találkozási pont ez.

Most voltam ilyenen először és kicsit vacilláltam is, hogy menjek-e, mert leginkább a két jövő heti zh-mra kellett volna készülni. Végülis kitört rajtam délelőtt a harctéri idegesség (lásd a pénteki postot)és rájöttem, nem fogom tudni ezt a napot ingerszegény környezetben, tanulással kibírni, ezért felkerekedtem. Íme az összefoglaló:

A nagy díszletváltás - Kékesi Márk Zoltán

Sajnos ennek picit lekéstem az elejét, de kellemes légkörű előadást, kellemes előadót hallgathattam. Ami legfőképp megragadt bennem a különböző országok elhelyezése két értékrendi dimenzió mentén: túléles-önmegvalósítás illetve családi kötelékek-individualizáció szerint. Jellemzően a szegényebb országok helyezkednek el a túlélési értékskála szélén és a jóléti államok az önmegvalósítás felé tolódnak. Nem meglepő, ha hallottunk már Maslowról, de azért egy nagyvizsgálat eredményeként igazolva látni jó dolog.

Szex szerelem nélkül - Dr. Belső Nóra

A nap sztárelőadása és a nap sztárja számomra. Eléggé elől ültem és megfigyeltem, hogy egy nagyon vonzó, középkorú hölgy az előadó. Na, ilyenkor szoktam gondolni, hogy szép-szép, de nyilván tök hülye. És nem! Nagyon profi, nagyon érdekes, színes előadás - mindenféle félrecsúszás nélkül. Én örömmel köszöntök gyakorló szakembereket előadóként - és hozzá bármikor el mernék küldeni bárkit, akinek szexuális jellegű problémája van.
Összehasonlítási alapul ott van számomra az ELTE nyilt napon hallott ElteBarbie. Nos, a két csaj ég és föld és erre csak most döbbentem rá. Na, ez van, ha valaki gyakorló szakember és tudja miről beszél, míg tök más, ha valaki csak olvasgat valamiről. Barbie előadása helyenként szexfilmek szintjét ütötte meg, a mai pedig egy tudományos, de nem jéghideg, kultúrált megközelítést tartalmazott.
Tartalmilag: férfi-női hozzáállás különbségei, kis élettan (hormonok), társadalmi hatások, pici patológia.
Szuper!

Vállalati agymosoda - Schád László

Az összefoglaló sokat elmond. Véleményem szerint nagyon jó történeti áttekintést kaphattunk a vállalati-termelési-pszichológiai összefüggésekről. Az előadó talán kevésbe volt tehetséges "szórakoztató", tartalmilag viszont szerintem értékes előadást kaptam.

Miért nem vagyunk boldogabbak? A kapitalizmus szociálpszichologiája - Prof. Forgács József

A nap fővendégét hallhattuk a Pszinapszis záróelőadásán. Én a téma miatt, de főleg az előadó miatt mentem be. Forgács nagyon sok könyvet kiadott Magyarországon is (Ausztráliában él egyébként), amikből olvastam is és egyetemi kötelező is volt. Ausztráliában élő szerzőt nálunk hallgatni szerintem unikum.
Nem is csalódtam. Igaz a prof. nem igazán "kökemény" kísérleti szociálpszichológiai előadást tartott, sokkal inkább egy társadalompszichológiai, kicsit közgazdasági - társadalomkritikai gondolatait hallhattuk. Külön pikantéria, hogy egy külföldön élő magyar, egy-egy hazai hét alatt, milyen részleteket csippent fel. Jelentem, figyelmes - éles szemű szociálpszichológussal van dolgunk.
A fő üzenet, hogy a szubjektív boldogságot az anyagi javak csak egy bizonyos szintig növelik. Onnantól az ember szociális igényei kerülnek előtérbe, amelyek kielégítésére a kapitalista globális társadalom képtelen - és cserébe póttermékeket kínál. Pl. a valódi szociális státusz elérése helyett, kínál például nike edzőcipőt - amivel státuszt vehetsz. Persze ez csak ideig-óráig tartó örömet okoz. Valójában nem lesz ettől több barátja senkinek sem. (Nagyon leegyszerűsítve!!!)
Akik meg szeretik a pletykát: a prof. selypít, ki hitte volna:))))) De emelett tökéletes a magyartudása, mindenféle manír és mesterkéltség nélküli.

Összegezve: nagyon örülök, hogy van egy ilyen színvonalas, elérhető árú szakmai rendezvény. Köszönet a szervezőknek és az előadóknak!

Nincsenek megjegyzések: